czwartek, 27 grudnia 2012

Niezawodny piernik

Taki tytuł, bo tak o nim mówi moja babcia, która dostała ten przepis od...mojej cioci :) Babcia wyraźnie nadmieniła, że piernik musi leżakować 3 tygodnie- inaczej cymes nie wyjdzie... Mój leżał 2 tygodnie, a pokuszę się o stwierdzenie, że był idealny!
Zdjęcia i przepis dopiero teraz, bo dekorowany i krojony był dopiero w Wigilię.



Składniki:
  • 25 dag mąki
  • łyżeczka sody
  • 25 dag miodu
  • 12,5 dag cukru
  • 1/3 szklanki wody
  • 100g masła
  • 2jajka
  • 5 dag orzechów włoskich
  • garść suszonych śliwek
  • łyżka kandyzowanej skórki pomarańczowej
  • przyprawa do piernika
+
  • gorzka czekolada
  • 100g masła
  • kilka orzechów włoskich
  • 4 łyżki powideł śliwkowych
Mąkę z sodą przesiewamy do miski. Miód z cukrem wsypujemy do garnka i podgrzewamy do zrumienienia. Ściągamy z ognia i wlewamy wodę. Dodajemy posiekane masło, a po ostudzeniu 2 żółtka, orzechy, posiekane śliwki i skórkę pomarańczową. Mieszamy dokładnie mikserem i dodajemy mąkę oraz opakowanie przyprawy do piernika. Na koniec dodajemy ubite na sztywno białka.

Wylewamy do keksówki wyłożonej papierem i pieczemy ok. 1h w 160 stopniach.

Po całkowitym ostudzeniu wyciągamy z formy, zawijamy w sreberko i chowamy do szczelnej puszki na 2-3 tygodnie.

 

  

Mój piernik dodatkowo przekroiłam i posmarowałam powidłami śliwkowymi. Wierzch udekorowałam rozpuszczoną w kąpieli wodnej gorzką czekoladą z odrobiną masła oraz kilkoma połówkami orzechów włoskich.

Przeżyłyście Święta? W koooońcu skończyło się tyle dobrego- trzeba się teraz trochę przegłodzić :P

13 komentarzy:

  1. uwielbiam piernik! został mi jeszcze kawałeczek mojego, ale chyba nie wcisnę;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nam też jeszcze trochę zostało, ale na razie poleży...nie zmarnuje się na pewno!

      Usuń
  2. Bardzo podoba mi się Twój piernik!;)I blog!;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Też się trochę przejadłam, ale chyba nie będę się przez to głodzić xD
    Bo to nie wyjdzie na zdrowie taka wielka zmiana xD
    A co do piernika to pięknie udekorowany ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Głodówka to też nie w moim stylu- po prostu uzalezniona jestem od jedzenia!

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. Miód, bakalie, przyprawy korzenne...Przepyszny!

      Usuń
  5. mniam, ubóstwiam pierniki w każdej postaci!

    OdpowiedzUsuń
  6. Pyszne sa takie pierniki i czym dłużej leżą sa lepsze:)OOO z Bełchatowa jesteś , ja z Pabianic, prawie sąsiadki hihi

    OdpowiedzUsuń
  7. masz wspaniałego bloga! będzie mi miło jeśli spodoba Ci się mój i również go zaobserwujesz ;))

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...