niedziela, 26 sierpnia 2012

Z cyklu weekendowe kucharzenie: Śliwkowe palce lizać!

Hej ho!

Śliwki raczej nie należały do moich ulubionych owoców, ale jakoś w to lato pięknie się do mnie uśmiechają podczas każdych zakupów na rynku...
Ciasto ze śliwkami zrobiłam 3 raz w ciągu 2 tygodni i muszę nieskromnie przyznać, że lekko zmodyfikowana- najnowsza wersja jest zdecydowanie najlepsza! :) Lekko pikantny kardamon i rozgrzewający cynamon to idealna para do trójkącika ze śliwkami. Spróbujcie sami!



Najpierw jednak słów klika o tym zdrowym owocu. Szperając po internecie znalazłam dużo informacji o zawartych w śliwkach witaminach, czy dobroczynnym działaniu śliwek na etapie dobrze znanego przez wszystkiego kobietom odchudzania. Historia śliwek została baaaardzo ciekawie opisana tu- trzeba na to poświęcić kilka chwil, ale zdecydowanie warto! :)

A teraz kucharzymy! Poniżej przedstawiam moją ciut korzenną wersję placka ze śliwkami.

1kg śliwek w roli głównej :)

Składniki na kruchy spód:
  • 200g mąki pszennej
  • 50g otrębów owsianych 
  • 50g białego cukru
  • 50g cukru trzcinowego demerara
  • 1 łyżeczka mielonego kardamonu
  • 2 łyżki kwaśnej śmietany
  • 100g schłodzonego masła
  • 1 żółtko

Zawsze zaczynam od zmieszania wszystkich składników suchych, później dodaję pokrojone w kostkę masło, żółto i śmietanę. Wszystko siekam nożem tak długo, aż masło "oblepione" jest pozostałymi składnikami. Na koniec wszystko dokładnie zagniatam ręką.
Przygotowane ciasto wkładamy do lodówki na ok. 20 min.

W czasie gdy ciasto się chłodzi zajmujemy się śliwkami. Na moją silikonową foremkę  ( średnica 32 cm) zmieściłam kilogram większych śliwek.



Po przygotowaniu wszystkich śliwek wyciągamy ciasto z lodówki i wykładamy nim równomiernie formę razem z brzegami. Widelcem robimy kilka "dziurek" w cieście i tak przygotowany spód wkładamy na 15 min. do piekarnika w temperaturze 180 stopni.

Ok, zatem spód się piecze, śliwki przygotowane.
Mamy teraz czas na przygotowanie kruszonki.

Składniki na cynamonową kruszonkę:

  • 120g mąki pszennej
  • 50g cukru trzcinowego demerara
  • 1 łyżka cynamonu
  • 50g schłodzonego masła
  • 2 łyżki płatków migdałowych


Może to niehumanitarne, ale za to szybkie: wszystkie składniki miksuję =) Po 2 minutach mam gotową, drobną kruszonkę o intensywnym zapachu cynamonu.

Wyciągamy ciasto z piekarnika, układamy ćwiartki wcześniej przygotowanych śliwek i posypujemy kruszonką. Śliwki, które użyłam do dzisiejszego placka były dość kwaśne, dlatego po ułożeniu ich na formie "pomalowałam" je odrobiną miodu.



 

Całość wkładamy ponownie do piekarnika na 20-25 minut w 180 stopniach i czekamy :)
Po 15 minutach zacznie się unosić w domu cudowny zapach przypraw i śliwek.... Smacznego!

Andźka

11 komentarzy:

  1. apetyczny trójkącik, no i znakomity efekt!
    też ostatnio robiłam tartę ze śliwkami :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. to ciasto wygląda nieziemsko!:) w tym roku robiłam kruchy placek ze śliwkami i bezą, ale do słodkiej tarty też się zbieram:)
    super zdjęcia, aż można pozazdrościć, bo ja do swoich tyle talentu nie mam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Aniu,
      bardzo mi miło :) Bezy lubię pod każdą postacią, więc na pewno nie pogardziłabym :D
      Zdjęcia robię nowym aparatem- pewnie dlatego są ciut lepsze, ale z całą pewnością to nie jest moja zasługa. Ja mam talent jedynie do jedzenia! :)

      Usuń
  3. Śliwek jeszcze w tym roku nie przerabiałam... u mnie królowały do tej pory borówki, czas chyba to zmienic...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Borówki tez pycha! Zrobiłam zapas na zime i pomroziłam ich trochę :)

      Usuń
  4. Zjadłabym kawałeczek, oj zjadłabym ;)
    Wygląda rewelacyjnie, smakuje pewnie jeszcze lepiej, super ciacho!

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo apetyczne to ciasto ;)) Fajny pomysł z dodanie migdałów !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! Ciasto smakowało wszystkim domownikom :)

      Usuń
  6. Piękne i apetyczne:)lubię śliwki w cieście.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...